2007 – HIDDEN

다중적 기호로 얼개 지어진
여체의 아름다움

창 남

나는 대학시절 회화를 전공하며 처음으로 유화와 크로키를 통해 누드를 접하게 되었다. 여인의 나체에서 보여지는 아름다운 곡선에 대한 예찬은 이미 고대 그리스의 많은 작품들에서 흔히 보아 왔지만, 종교적 시각에 의해 고양된 극도의 인체 표현들은 그 자체로 더할 나위 없이 아름다울지언정 오히려 내 표현의 자유를 충족시켜주지는 못했던 것이 사실이다. 더 이상 손댈 수 없는 아름다움, 그것은 차라리 표현의 제약에 가까웠던 것이다. 때문에 나의 시선은 자연히 완벽한 비례의 전체보다는 불완전한 부분에서, 또한 이상향으로서의 완성태 보다는 가능태로서의 선과 면 같은 조형의 기본단위로부터 확장되어 갈 수 있는 또 다른 아름다움의 표현에 몰두하곤 했다.

그러던 중 유학시절 내가 받은 신선한 충격은 아름다움, 특히 여체의 신비로움에 대한 기존의 고정관념을 근본적으로 바꿔놓고 말았다. 서양의 여체표현에 나타나는 터질 듯 부픈 가슴과 엉덩이, 몇 겹으로 포개진 여인의 허리 살 등에서, 그전까지 아름다움의 대명사처럼 인식되던 여체의 표현은 전혀 새로운 국면과 만나게 해주었고, 이후 나는 살찐 여인의 접힌 허리선만으로도 충분히 아름답고 훌륭한 미술표현의 소재가 될 수 있다는 사실을 깨닫게 되었던 것이다. 이때부터, 여인의 나체에서 발견되는 여러 가지 곡선의 성격은 나에게 아름다움을 표현하는 매우 중요한 모티브가 되었다. 물론 모든 작업이 아름답게만 보여지는 것은 아니다. 조형의 눈으로 바라볼 때, 아름다운 여인의 선에는 슬픔과 고뇌, 그리고 갈등과 같은 갖가지 감정의 색깔들이 혼재되어 있을 뿐만 아니라 더 이상 미추(美醜)를 논하기 어려운 관조적 세계에 놓이게 되는 까닭이다.

귀국 후 한국의 생활에서 피할 수 없는 수년간의 공백 기간은 한동안 굶주렸던 작업을 향한 열정에 불을 지피는 계기가 되었고, 그 집념은 결국 사진으로 이어졌다. 그럼으로써 나는 학창시절 이후 줄곧 내 조형표현의 중심 소재였던 누드에 대한 관심으로 자연스레 회귀할 수 있었다. 누드사진의 세계란 것이, 사진의 현상과 인화라고 하는 광학적 프로세스를 기반으로 하는 것이기는 해도 이미 수많은 화폭에 다양한 형태로 인체표현의 가능성을 실험해왔던 나로서는 너무나도 익숙하고 즐거운영역이 아닐 수 없다. 대개는 누드 촬영으로부터 얻어낸 원재료(흑백 필름)를 바탕으로 암실 작업을 통한 현상과 인화과정을 거치면서 여러 이미지들을 서로 오버랩 시키거나 지워가는 등의 방식을 구사하게 되는데, 이 역시 회화적 표현으로 친숙한 저간의 경험과 무관하지 않다.

따라서, 지금까지 사진으로 표현되는 나의 작업은 주제로 설정된 누드와 부재로 활용되곤 하는 꽃, 천, 여성 기호품 등의 합성, 그리고 암실작업을 통한 다양한 변주 내지는 우연적 효과가 더해지면서 새로운 일루젼을 형성해가는 데 집중하여 왔다. 그 결과 정직한 피사체로서의 여체는 두상(얼굴)을 제거해버린 구성에서 알 수 있듯이, 더 이상 카메라 앞의 고정물이 아닌 다양한 사회적 의미들로 환원되거나 혹은 그 의미 이전의 조형, 즉 점 ·선·면과 같이 다채로운 회화적 컴포지션을 매개하는 중심적 소재로 자리하게 된다.

그리하여 여인은 그 자체로 유려한 곡선과 심미적(審美的) 형상성을 발산하는 신비로운 존재감에 위치해 있으면서도, 갖가지 부대적, 중층적 장치(코드)들로 인하여 여전히 그 전모를 알 수 없는 베일처럼 감춰진 미의 여운과 함의(含意)로 나아가게 되는 것이다.




Beauty of woman’s body constructed by multiple codes

Chang Nam

I majored in paintings in university and initially came in contact with a nude through an oil-painting and croquis. A complement about beautiful curve that was shown in woman’s naked body was shown in many works of the ancient Greece long ago. However extreme expression of the human body that was enhanced by religious perspective was perfectly beautiful, rather it did not satisfy the freedom of my expression. Perfect beauty, it was close to limitation of expression. Thus, my view point naturally focuses on the incomplete parts rather than the totality with perfect proportion, also devoted into the expression of another beauty that was expanded from the basic unit of the modeling like the possible form lines and space rather than ideal complete form.

At that moment, when I studied abroad, the fresh shocks that I received changed my original fixed idea about the mystique of woman’s body by the root. Blooming breast, hip and full waist severally folded that expr in the western expression about woman’s body, which represented the beauty of woman’s body allowed me to meet a new aspect. After then, I realized the fact that only the line of folded waist that was recognized as a representative of the beauty could be great and beautiful source of artistic expression. Since then, the characteristics of various curves that were found in woman’s naked body became an extremely important motive that expressed the beauty for me. Surely, the entire works are not shown to be beautiful. With the view point of the modeling, in beautiful woman’s curve, many emotional colors such as sadness, affliction, and conflicts are mixed together, and it was placed in the contemplative world that was difficult to be mentioned about beauty or ugliness anymore.

After coming back, a break for several years that was inevitable to avoid in Korea became an opportunity to light up my compassion toward my works that I starved for a long time, and my devotion was led to the photograph finally. So I could return naturally to my interest about a nude, which was the main resource of my modeling expression since my school life. The world of nude photograph is based on a visual process, which was called a phenomenon and development of photograph, but it is a delightful field for me since I tested the possibility of the expression of the human’s body on canvas in various forms. Usually, original resources (black and white film) from a photograph of a nude are the bases, and they undergo the process of development and print in a darkroom. Many images obtained are overlapped or deleted; this is closely related to the previous experience, which is a pictorial expression.

Thus, my work that was expressed as a photograph has concentrated in the formation of a new illusion by adding accidental effects to a nude that was set as a subject, a lower for a sub-subject, a flower, a composition with woman’s favorite items and various modifications through the work in a darkroom. As a result, a woman’s body, as an honest subject, was restored into various social meaning, not a fixed item in front of a camera anymore as we could notice in the formation that eliminated the face. Or if became a major resource that represent various pictorial composition along with point, line, and space.

Thus


수줍음에 가려진 여체

신구대 명예교수 홍 순 태

누드를 주제로 한 예술행위는 르네상스 이래 회화의 황금시대에 있어서 가장 위대한 작품들에 많은 영감을 주었다. 시각예술의 후발주자인 사진은 사진의 발명과 함께 1830년대에 누드촬영이 시작된다. 그러나 초기에는 화가의 밑그림이나 비밀 의뢰인에 의한 누드로 한정되었고 예술적 미학의 관점에서의 접근은 뒤늦게 발전되었다. 그러나 처음에는 회화적 표현의 한계를 넘지 못했다.

20세기 이후에 와서야 회화적 미의식에서 벗어나 사진적 시각의 누드로 발전되었다. 알프레드 스티글리츠는 누드사진을 순수조형주의로 다루었고, 에드워드 웨스톤은 오브제로서의 누드사진을 추구했다. 그 표현은 아름답고 고전적인 시각의 한계를 벗어나지 못했다.
아방가르드를 대표하는 독일의 바우하우스의 영향을 받은 만 레이의 초현실주의의 영향으로 누드의 의미는 변질된다. 솔라리제이션, 이중 프린트, 독특한 앵글로 새로운 시각의 누드로 발전했다.

창남은 어린 시절부터 그림에 뛰어난 재주를 가졌었으며 성장하면서도 그 관심은 이어져 중학교와 예술고등학교 시절에 많은 수상경력을 가진바 있고, 대학전공도 회화를 전공한 미술학도였다. 대학시절부터 시작된 누드작업은 미술공부를 위해 프랑스로 유학한 뒤에도 계속 되었다. 귀국 후 한동안의 공백기간이 있었으나 사진창작으로 급선회 함으로서 사진가로 변신하여 누드사진을 발표하게 된 것이다.
때문에 그의 사진에는 다분히 회화적 시각이 잠재되어 있다. 오늘의 서양정신의 원류인 그리스의 인본주의 예술형식에 뿌리를 둔다는 뜻이다. 그러나 오늘에 와서 고전적인 형태가 해체되고 변형되어 현대문명 사회속의 인간을 표현하는 수단은 다양한 예술형식으로 분화되고 있다. 세기가 바뀌면서 더욱 가속화되고 있는 현실이다. 따라서 오늘의 누드사진은 경박하고 음탕해 보이며 많은 사람들에게 반미학적 분위기로 충만한 누드사진으로 나아가고 있는데 이것은 평범한 것에 충격적 시각을 주고자 하는 의도인 것이다. 이 행위는 결국 인간 본능이나 잠재의식을 돌출하는 데 목적이 있는 것이다.

그리하여 창남은 이러한 시대적 환경을 화가로서 직시해 보아왔고 어느 정도 어떤 방향으로 수용할 것인가에 대한 인식이 된 후에 사진가로서의 전환을 시도했기에 긴 세월 파리에 머무는 동안 파리의 분위기가 잠재되어 그의 누드 속에는 프랑스의 멋이 발산되고 있다.
즉 작품 저변에 깔려있는 감성은 항상 한국의 문화적인 배경과 함께 프랑스의 멋이 다분히 서려있다. 대부분의 그의 작업은 누드에 이물질로 가려져 에로티시즘의 극한적 시각을 억제시켜 은유적 신비감을 고조시키는데 역점을 두고 있다. 결국은 그의 작업은 후시각화 작업이라 결론을 내리고 싶다. 완성된 누드영상을 재시각화 함으로써 개성적 시점과 자신의 잡재의식의 세계를 융합하는데 목적을 둔 사진이다.




Woman’s body faded by timidity

Professor Hong, Soon Tae

Performance art with a subject of nude has influenced superiorly many great masterpieces during a golden period of paintings under the Renaissance. A picture, a late player of visual arts started a nude photograph with invention of a photograph in 1830s. However, initially it was limited to a draft of a painter or a nude requested by a secret client; an approach with a perspective of artistic aesthetics developed late. However, at the beginning, a limitation of pictorial expression was not overcome.

At 20th century, it had escaped from a pictorial aesthetics and developed into a nude with photograph perspective. Alfred Stieglitz dealt with a nude photograph as pure neoplastics, whereas Edward Weston pursued a nude photograph as an objet. This expression did not exceed the limitation of beautiful and classic perspective. The meanings of a nude were deteriorated due to the effects of the Surrealism by Man Ray, who was influenced by Bauhaus in Germany who represents the Avant-garde. It was advanced into the nude with a new perspective with Solarization, double print and unique angle.

CHANG NAM possessed a superior talent about paintings since the young and her interest was developed as she grew up. So she was awarded a lot when she was in middle school and arts high school; majored in paintings. A nude work, which was initiated since she was in university, was continued as she went to France to study the arts. After coming back, she took artistic break for a while, but changed into a photograph creation, then became a photographer, finally opened an exhibition about the nude photographs. So hit pictures embraced a pictorial perspective. It was based on the origin of the artistic form of the Greek humanism, which is the root of today’s Western spirit. However, today a classic form was divided and modified so that the means to express the human in modern society were differentiated into various artistic forms. As the century has been changed, it is a reality that has been accelerated. Accordingly, today’s nude photographs look frivolous and dissipated, and became a nude photograph filled with anti-aesthetic atmosphere to many people. This intends to deliver a shocking view to an ordinary thing. This behavior aims to unveil the human instinct or unconsciousness at last.

Thus, CHANG NAM has viewed directly the environment of this age, and attempted to switch as a photographer after recognizing about the direction she would accept somehow. So she accepted the atmosphere of Paris while she stayed there for a long time, and her nude revealed the elegance of France in her nude. So to speak, her sensibility underlying in her work is always filled with the elegance of France with Korean cultural background.

Most her nudes are concealed and express a metaphorical mystique by suppressing the extreme perspective of the sm. Finally, I would conclude her works are post-visual work. This photo aims to merge our world of unconsciousness and individual perspective through revisualization of complete nude image.